جوراب آنتی آمبولی

کلمه آمبولی به ‌معنای تشکیل یک لخته خونی در رگ هاست که مانع حرکت خون می‌شود و باعث بروز مشکلات متعدد می گردد. اگر لخته خون در مسیر رگ‌های قلبی و یا مغزی قرار بگیرد باعث ایجاد سکته قلبی و مغزی می‌شود. خون ممکن است به دلایل مختلفی مانند برخی از بیماری ‌ها و یا عوارض پس‌از جراحی لخته شود. لخته خون با توجه به شدت و محل قرارگیری با روش ‌های مختلف درمان می‌شود اما در صورت داشتن شرایط خطرناک مانند جراحی و سزارین باید از بروز آن پیشگیری نمود. یکی از راه‌های جلوگیری از آمبولی ایجاد افزایش فشار خون و فشار ممتد روی رگ هاست متخصصان و پزشکان جوراب ضد آمبولی را به ‌همین ‌منظور برای بیماران تجویز می‌کنند. جوراب‌ آنتی آمبولی که با نام‌ های ضد ترومبوز یا تد نیز شناخته می‌شوند را معمولاً متخصصان برای جلوگیری و درمان برخی از مشکلات مربوط به بیماری ‌های مختلف تجویز می‌کنند. جوراب‌ ضد آمبولی جوراب‌ هایی هستند که از الیاف خاص و محکم ساخته شده‌اند که باعث می‌شوند خون در قسمت ساق پا و یاران پا لخته نشود و از ترومبوز جلوگیری می کند.
 

Image


مشخصات جوراب آنتی آمبولی

جوراب‌ آنتی آمبولی برای افرادی که مدت زیادی بی‌حرکت هستند ( مانند بیمارانی که در دوران نقاهت پس‌از جراحی و یا بیمارانی که دنبال یک بیماری بسیار جدی که باعث یکجا نشینی می‌شود ) هستند بسیار مفید است. این جوراب‌ها معمولاً برای افرادی که دچار مشکلات ارتوپدی همچون شکستگی و یا کشیدگی شده‌اند و یا بیمارانی که احتمال لخته شدن خون در آن‌ها زیاد است نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین متحصصان بر این باور هستند که جوراب ضد آمبولی باعث کاهش ورم پا و کاهش احساس درد و سنگینی پاها در دوره بی حرکتی و استراحت می شود. جوراب‌ آنتی آمبولی با اندازه‌های مختلف ماننده جوراب با طول زانو طول ران و جوراب‌های کمربندی در بازار موجود هستند در سایزبندی ها و اندازه‌های مختلف این جوراب‌ ها در ناحیه پاشنه رنگ ‌های مختلفی قرارداده ‌شده است تا به ‌راحتی بتوان سایزهای مختلف آن را از هم تشخیص داد. این جوراب ها ممکن است روی قسمت شصت باز (برای کنترل بیمار در حالت بی هوشی) و یا بسته باشند.
 

Image


نحوه عملکرد جوراب آنتی آمبولی

جوراب‌ آنتی آمبولی مانع از تشکیل شدن لخته خون در پاها می‌شود که این کار را با استفاده از افزایش میزان گردش خون در پاها انجام می‌دهند. جوراب ضد آمبولی مقدار استانداردی فشار را بر پاها وارد می‌کنند بیشترین میزان فشار وارده بر مچ پاهاست که به ‌تدریج در قسمت‌های بالایی کاهش می‌یابد یعنی به‌آرامی از حرکت از مچ پا تابه بالا میزان فشار کمتر می‌شود و با استفاده از این فشار جریان خون در پاها بیشتر می‌شود که با افزایش جریان خون درد و تورم به میزان زیادی کمتر می‌شود و از لخته شدن خون در پاها جلوگیری می‌شود.

کاربرد جوراب آنتی آمبولی

بیشترین کاربرد جوراب آنتی آمبولی در موارد بستری که مدت زمان زیادی نیاز به استراحت دارند و بیماری های ارتوپدی مانند شکستگش و کشیدگی های که باعث می شوند فرد مدت زیادی نتواند به خوبی حرکت کند و سالمندانی که توانایی زیاد حرکت کردن را ندارند است. که در این موارد با تجویز پزشک متخصص باید شروع به استفاده از جوراب ضد آمبولی کرد. که این جوراب به غیر از جلوگیری از ایجاد لخته خون در عروق باعث بهبود ورم و درد و احساس سنگینی پاها در بیمار می شود. 
 

Image


نحوه پوشیدن جوراب آنتی آمبولی

اولین نکته در استفاده از جوراب‌آنتی آمبولی این است که جوراب کاملاً باید با سایز پای بیمار هماهنگ باشد و تنگ‌تر و یا گشادتر نباشد. بهتر است که این جوراب در اولین موارد استفاده توسط یک پرستار و یا فردی که کاملاً در این‌مورد آگاه باشد به پای بیمار پوشانده شود. اما اگر بیمار می‌خواهد خود این جوراب را به پا کند باید به‌دقت به حرف‌های پرستار و یا متخصص خود گوش دهد و با استفاده از دستورالعمل پوشیدن جوراب که معمولاً در بسته‌بندی جوراب وجود دارد جوراب را با دقت بپوشد. جوراب باید در قسمت انگشتان پا کاملاً راحت باشد و هیچ‌گونه چروک و یا برآمدگی ایجاد نکند. اگر فردی می‌خواهد برای پوشیدن جوراب به بیمار کمک کند بهتر است در نزدیکی قسمت بالاتنه بیمار بنشیند زیرا در این زاویه به بهترین نحو ممکن می‌تواند به بیمار کمک کند تا جوراب را بپوشد.
بهتر است صبح‌ها قبل‌از برخاستن از تختخواب جوراب را پوشیده و سپس از رختخواب بلند شوید . زمانی‌که می‌خواهید جوراب را بپوشید پاها را خم نکنید زیرا باعث می‌شود فشار جوراب بسیار کاهش یابد بهتر است قبل‌از پوشیدن جوراب از کرم‌ها و پمادها برروی پوست خود استفاده نکنید زیرا این موارد باعث کم شدن عمر جوراب شما خواهند شد اگر در پوشیدن جوراب مشکل داشتید و جوراب به‌سختی به پای شما می‌رفت می‌توانید از پودر بچه برای استفاده راحت‌ تر از جوراب استفاده کنید. حتما به توصیه های پزشک خود درباره زمان استفاده از جوراب های آنتی آمبولی کاملا توجه کنید. توصیه می شود که همیشه و در تمامی ساعت های شبانه روز از جوراب ها استفاده نشود و به پاها استراحت شود و بهتر است که در هنگام استراحت و خواب شبانه جوراب های خود را از پا خارج کنید مگر در موارد خاص و به توصیه پزشک.

 

Image

نحوه نگهداری از جوراب  آنتی آمبولی

مراقبت درست از این جوراب‌ها باعث می‌شود که عمر این جوراب‌ها بیشتر شود این جوراب‌ها همواره باید تمیز و خشک نگه‌داشته شوند. به ‌هیچ ‌وجه جوراب نباید در قسمت ران پا و یا پشت‌پا چرخانده شود بهتر است که جوراب‌ها هر سه روز یک‌بار شسته و تمیز شوند بهتر است که بعد از درآوردن جوراب وضعیت پاها را بررسی کنید پاها را شستشو داده و خشک کنید . بهتر است جوراب‌ها را با دست و آب ولرم شستشو دهید سعی کنید هیچ‌گاه قبل‌از استفاده از جوراب به پاهای خود روغن و یا کرم نمالید و اگر روی پاهای شما روغن و یا کرم وجود دارد ابتدا پاهای خود را تمیز کنید و سپس از جوراب استفاده کنید . بهتر است دو جفت جوراب برای استفاده‌ مستمر داشته باشید.  استفاده از سایز درست جوراب باعث افزایش عمر جوراب می‌شود پس سعی کنید همواره از سایز درست جوراب استفاده کنید و هیچ‌گاه از جوراب فرد دیگری استفاده نکنید و در صورت ایجاد پارگی در جوراب خود حتما از جوراب دیگری استفاده کنید. رعایت نکات فوق باعث می‌شود که دوام جوراب‌های شما بیشتر شود.
 

موارد منع استفاده از جوراب های آنتی آمبولی

همه بیماران شرایط استفاده از جوراب‌ آنتی آمبولی را ندارند استفاده از جوراب‌ آنتی آمبولی در بیمارانی که دچار بیماری‌های شریان محیطی ماننده باریک شدن شریان‌های پا هستند، بیمارانی که دچار آسیب‌های اعصاب حسی شده‌اند ، بیمارانی که پیوند پوست انجام داده‌اند ، بیمارانی که دچار اگزما در ناحیه پاها هستند و یا دچار تورم بیش‌ازحد در ناحیه پاها هستند نمی‌توانند از این جوراب‌ها استفاده کنند و استفاده آن‌ها منوط به اجازه پزشک است. درصورتی‌که بیمار پس ‌از استفاده از جوراب ضد آمبولی دچار حساسیت و یا آلرژی شود که باعث خارش و یا التهابات پوستی می‌شود باید سریعاً استفاده از جوراب را قطع کند و سریعاً به پزشک خود اطلاع دهد و یا درصورتی‌که استفاده از جوراب باعث بروز درد و ناراحتی در پاها شود هم باید سریعاً استفاده از جوراب قطع شود و به متخصص مراجعه شود. در صورتی که بیمار در پاهای خود دارای لخته خون باشد حتما باید قبل از استفاده از جوراب آنتی آمبولی با پزشک خود مشورت کند و حتما با دستور پزشک از این جوراب ها استفاده کند .زیرا ممکن است که این استفاده از این جوراب باعث شود لخته خون در پای بیمار ازاد شود و در جریان خون شروع به حرکت کند که ممکن است باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری مانند سکته قلبی و یا مغزی شود.

تفاوت جوراب آنتی آمبولی با واریس

جوراب‌ های واریس و جوراب‌ آنتی آمبولی هر دو برای فشار تدریجی بر پاها و بهبود عملکرد جریان خون طراحی شده‌اند اما این دو در مواردی تفاوت‌هایی نیز دارند عموماً جوراب‌ های آنتی آمبولی برای جلوگیری از جمع شدن خون و کاهش خطر لخته شدن خون پس‌از عمل‌های سنگین جراحی و یا بیمارانی که کاملاً تحرک ندارند گزینه مناسبی است  و این جوراب ها تنها در رنگ سفید یافت می شوند و دارای سوراخ کوچکی در زیر قسمت پنجه پا هستند. نکته دیگر در مورد این جوراب ها و تفاوت ان ها با جوراب های واریس سطح فشرده سازی ان هاست جوراب های ضد آمبولی دارای فشاری بین 12 تا 18 میلی متر جیوه هستند و فشار در قسمت مچ پا بیشتر است.  اما جوراب‌ های واریس بیشتر برای بهبود عملکرد جریان خون استفاده میشوند و  عموماً برای بیماران سرپایی مانند خانم ‌های باردار، افرادی که در طول روز زیاد سر پا هستند و یا زیاد می نشینند و یا میتلا به بیماری هایی مانند ورم پا، واریس، ورم لنفاوی و غیره هستند استفاده می شود و اثر بخش است. جوراب واریس در انواع رنگ ها و مدل ها در بازار یافت می شوند و در سه سطح فشار با فشار های مختلف برای مصارف متفاوت در بازار یافت می شوند. تفاوت دیگر جوراب های واریس و ضد امبولی در زمان استفاده از آن ها است جوراب های واریس را می توان تا 6 ماه اسفاده کرد اما زمان استفاده از جوراب های ضد آمبولی کم تر از 6 ماه است.
 

Image

قیمت تفاوت جوراب آنتی آمبولی با واریس

قیمت جوراب های ضد واریس و ضد امبولی به عوامل متعددی همچون کمپانی سازنده جوراب اندازه و سایز جوراب، رنگ و مدل آن و غیره بستگی دارد اما عموما با توجه به تقاضای بیشتر برای جوراب های ضد واریس و بازار فروش بهتر و عمر بیشتر این جوراب ها در موارد مشابه از لحاظ سایز و شرکت سازنده معمولا جوراب های واریس از قیمت های بالاتری برخوردار هستند.

Image
 


نکات مهم در انتخاب جوراب آنتی آمبولی

در انتخاب جوراب آنتی آمبولی باید به چند نکته توجه داشت تا بتوان بهترین جوراب ممکن را با توجه به مشکل خود خریداری کرد . یکی از این نکات توجه به کمپانی سازنده است. زیرا اگر در ساخت جوراب استاندارد های لازم رعایت نشده باشد و میزان فشاری که جوراب به پاها می اورد کم و یا زیاد باشد ممکن است است پاها دچار بروز مشکل شوند. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد درجه فشار جوراب و بلندی آن است که باید با توجه به نوع مشکل فرد انتخاب شود نکته دیگری که باید به ان توجه داشت شکل پنجه جوراب و سایز مناسب پا است به طوری که پاها در جوراب تحت فشار زیادی نباشند.
 

Image


بعد از خواندن مقاله فوق متوجه شدیم که جوراب آنتی آمبولی چیست و چه موارد استفاده ای دارند و نکات مهم در انتخاب این نوع جوراب ها چیست اگر به هر دلیلی شما و یا یکی از آشنایانتان دچار مشکلاتی شده اید  که ریسک ایجاد لخته خون در قسمت پاها هستید جوراب های ضد آمبولی میتوانند انتخاب خوبی برایتان باشند. برای خریداری و انتخاب این جوراب ها به متخصص مراجعه کنید و با نظر و مشورت پزشک متخصص جوراب مورد نظر خود را خریداری کنید.

3891 رتبه بندی این مطلب:
3.2

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

تهران، بلوار نلسون ماندلا، خیابان پدیدار، پلاک 30 واحد 11

info{at}vernatn.com